Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.06.2012 12:46 - Суверенитет или финансов дълг предпочитат европейците?
Автор: kiselinchev Категория: Политика   
Прочетен: 1545 Коментари: 0 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

На 9 юни страните от еврозоната се съгласиха да дадат 100 милиарда евро за стабилизиране на испанската банкова система. Поради това, че испанският финансов сектор директно сключи сделка с еврозоната, Мадрид няма да бъде принуден да отговори на искания за по-строги мерки за финансова дисциплина – режим на строги икономии, така както стана с Гърция. Има два важни аспекта на сделката. Първо, още един финансов проблем се оказа изискващ общи действия от страна на ЕС. Спасителната сделка не бе придружена от мелодрама, боричкания и заплахи, подобно на предишни случаи.

ЕС не е решил дълбоките си проблеми, които водят до периодични кризи, но сега ЕС се е научил как да калибрира и овладява ситуацията, за да намали максимално политическите щети. Испанската молба за помощ няма да предизвика никакви  допълнителни изисквания и това се вижда от готовността на ЕС да я удовлетвори. Спасителната сделка поставя европейския процес на ново равнище. Това е промяна на позицията на европейските кредитори, по-конкретно на Германия.

Като експортно ориентирана страна, Германия се нуждае от еврозоната, за да бъдат купувани продуктите на германската промишленост. Освен това Берлин не може да позволи  ЕС да бъде дестабилизиран.

Циклите на заплахи за изключване от ЕС, както бе с Гърция и капитулацията на кредиторите трябва да бъдат прекъснати.
Проблемът е в това, че сделката с Испания не прави нищо за справяне с по-големия проблем на суверенитета и дълга.

Германия поема отговорност да реши банковия проблем на Испания, без да има контрол върху испанската банкова система. Ако това се превърне в норма в еврозоната, Германия се е отказала от заплахите за изключване на дадена страна в полза на поддръжката за тази страна. С други думи, втората в света по размера на износ страна – Германия се приспособява към периодичните кризи в еврозоната.

Фактическият проблем на ЕС не е безконтролното взимане на заеми – това е само част от проблема. Но значимият проблем на ЕС е свързан с неравностойната търговия.

ЕС е изграден около Германия и следователно трябва донякъде да следва нейната динамика. През 50-те и 60-те години на миналия век Германия се възползва от улеснения достъп до американския пазар, осигурявайки си определена търговска протекция. Неспособността на страните от еврозоната да изплащат дълговете си, отчасти се дължи на тяхната неспособност да се конкурират с Германия. При нормални обстоятелства икономиката на развитите страни, какъвто е случаят с ЕС, демонстрирайки силен растеж чрез износ, движен от ниските цени на труда, но общата валута пречи на другите страни - членки от ЕС да се възползват от това.

Германската зависимост от износа прави невъзможно за Берлин да изключва дадена страна, заради неспособността й да изплаща своя дълг. Разбира се, страните от еврозоната не могат да осигурят на Германия привилегията, която навремето САЩ й осигуряваха, правейки възможно развитието на критично важни за икономиката й сектори.

Според германският седмичник Дер Шпигел президентът на ЕЦБ Марио Драги, президентът на еврогрупата Клод Юнкер, президентът на ЕС Херман ван Ромпой и председателят на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу подготвят план за стабилизиране системата на ЕС. Съгласно този план, всички челнове на еврозоната ще трябва да балансират своите бюджети. Взимането на заеми ще бъде разрешено само когато е одобрено от предвиждания пост на европейски финансов министър – позиция, която трябва да бъде създадена и подкрепена от подбрана група  финансови министири на еврозоната. Ако бъде удобрен този план, пари ще могат да се взимат на заем чрез издаване  на еврооблигации. Подходът, очертан от сп. Дер Шпигел ще се опита да реши проблемите на Европа, засилвайки нейната политическа интеграция.

Очертават се два проблема в този подход.  Първият проблем е схващането, че същинските европейски проблеми са безконтролното взимане на заеми. Безконтролното взимане на заеми е част от проблема, но по-дълбокият и сериозен проблем е търговията.
Способността да се управлява нациноалния бюджет, вкл. взимането на заеми е централен елемент от националния суверенитет. Ако правото да се взимат заеми бъде прехвърлено от нацоналното правителство върху неизбран многонационален  финаснсов орган, започва дълбока трансформация на демокрацията в Европа. Избраните национални правителства няма да бъдат в състояние да стимулират икономиките си без одобрението на този все още без име европейски наднационален финансов орган.

Въпросът за националните бюджети на страните от ЕС е централен за демокрацията и силно политизиран процес. Това е едно от местата, където обществото и неговите избрани представители могат да дебатират насоката, в която дадена нация ще тръгне.

Проблемът разбира се е, че решенията взети от този наднационален финансов орган ще бъдат силно политически. Изборът на финансовите министри в него няма да вземе под внимание мнението на средния европейски гражданин. Второ, този орган ще взима решения, които ще предопределят живота и развитието в отделните държави  в ЕС.

Ключовият проблем е решението на финансовият орган, на кого ще бъде позволено да взима заеми. Това решение трябва да бъде напълно прозрачно и предсказуемо. На практика обаче, различията и нуждите на отделните страни ще бъдат толкова големи, че новата организация ще трябва да взима самостоятелни решения.

Крайното решение на този наднационален финансов орган няма да има нищо общо с икономиката, а с търговията. Това е въпрос за степента, до която европейското общество е готово да се откаже от значителни части от националния суверенитет, в замяна на осигурени кредити, подвластни на хора, които никога не са били избирани. За подръжниците на ЕС представата, че политическите лидери трябва да бъдат избирани от обществото, което управляват, не е абсолютна доктрина. Рационално управление от безпристрастни лидери е алтернативата, която се предпочита. Във всеки случай, отнемайки властта на електората, този план рискува да предизвика криза на легитимността.




Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kiselinchev
Категория: Политика
Прочетен: 1161140
Постинги: 521
Коментари: 500
Гласове: 798
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031