
За първи път от много десетилетия насам са намаляли, както продажбите на автомобили, така и техният пробег. Става дума за автомобилите в развитите страни. В САЩ съкращаването на пробега на автомобила спря в 2004 година. В Германия, Франция, Великобритания и Япония показателите за пробега започнаха да намаляват още от 1990г. Съгласно статистиката в 20 развити страни се наблюдава стагнация или намаляване на автомобилния пробег. Тази статистика обаче не се отнася за развиващите се страни. Изводът е ясен – годините, когато автомобилното движение на Запад се разрастваше, са вече минало. Специалистите дадоха название на това явление – пикът на автомобилната ера. Названието произтича от Peak oil - пикът на добива на петрол. Явлението отразява, както икономически фактори, така и стремежа на хората към по-голяма мобилност. По поръчка на компания за аренда на автомобили бе извършено изследване, което разкрива някои интересни факти, отнасящи се например до Германия. От 2000 г. насам продажбите на автомобили намалява, с изключение на 2009 г., когато бе въведена специална премия и по този начин изкуствено бяха вдигнати продажбите на коли. Наред с това, според проучването, все повече хора предпочитат обществения транспорт, а младите до 24 години се ориентират към велосипедите.
Причина за залеза на личния автомобил е все по-нарастващата урбанизация. В градовете с интензивно движение и ограничени места за паркиране на лични автомобили вече едва ли можеш да стигнеш до желания пункт по-бързо, отколкото с другите транспортни средсдтва. Средната скорост на автомобила в Берлин е била 24км/час.
Възниква парадоксална ситуация – нарастването на броя на колите води до съзнателно отказване от използването на автомобила. Още една причина за отказа от личен автомобил е нарастването на разходите, свързани с него. Обслужването на автомобилите в периода между 2005 и 2011г. е нарастнало с 11%. Същевременно автомобилът започва да губи своето значение като показател за статуса в обществото. Той се превръща просто в средство за използване. Почти 1/3 от германците признават, че биха могли да се откажат от собствената си лека кола. Хората търсят все по-голяма мобилност, при което възниква тенденцията една и съща кола да се използва от няколко автомобилиста, във връзка с което се създава общество на ползвателите на автомобили.
Феноменът Peak car e дал тласък на т.нар. Стартап. Проект под названието разделно ползване на автомобили. Даже такива производители като Мерцедес и БМВ предлагат услуга Car 2Go, Drive now. Бидейки в миналото частен и при това индивидуален транспорт, автомобилът става колективно средство за придвижване.
Peak car оказва влияние и на политиката. Вместо да се финансира все повече строителството на автомобилни пътища – аутобани, все повече средства се отделят за развитието на обществения транспорт. Съгласно едно изследавне по едната лента на аутобана за 1 час преминават 2500 коли, докато с електрически влак числото достига 50 000 пасажера/час.
В страните с развиваща се икономика обаче, автомибилът продължава своето победно шествие. Съгласно проучване, количеството автомобили към 2020 г. в световен мащаб ще нарастне от 1 милиард днес на 2 милиарда. Но дори в страните на прехода, все по-голямо внимание се отделя на развитието на метрото. Така е в Индия и Китай.
Залезът на автомобилната ера ще има и последствия в други посоки. Намаляването на продажбите на коли води до намаляване на производството им, до съкращаването на работните места в този сектор. Същевременно краят на автомобилната ера ще доведе до развитието на експресни превозни средства за обществено ползване и до развитие на индустрията за тяхното произвоство. Това ще доведе до промяна в структурата на стопанството в страните с голям дял в автомобилостроенето – САЩ, Япония и Германия.
Вечни безпощади
Кое е най-красивото място в България, ко...
